
zaterdag, januari 12, 2008
Kinderjury kiest foto van Knut
De Krantenfoto Kinderjury heeft een foto van het ijsbeertje Knut zaterdag gekozen tot Beste Krantenfoto 2007. Dat heeft de organiserende stichting Krant in de Klas laten weten.
Britta Pedersen maakte de winnende foto. De jury bestond uit 24 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland. In drie ronden kozen zij de beste foto uit tachtig platen in vijf categorieën.
De fotoselectie was samengesteld uit inzendingen van de beeldredacties van bijna alle landelijke en regionale dagbladen. Stichting Krant in de Klas is de educatieve organisatie van de Nederlandse Dagbladpers.
Bron: ANP.
Britta Pedersen maakte de winnende foto. De jury bestond uit 24 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland. In drie ronden kozen zij de beste foto uit tachtig platen in vijf categorieën.
De fotoselectie was samengesteld uit inzendingen van de beeldredacties van bijna alle landelijke en regionale dagbladen. Stichting Krant in de Klas is de educatieve organisatie van de Nederlandse Dagbladpers.
Bron: ANP.
Groninger fotogalerie Noorderlicht dicht door geldgebrek
De Noorderlicht Fotogalerie in Groningen gaat na morgen voor onbepaalde tijd dicht. De directie zegt door structureel geldgebrek niet anders te kunnen.
In december kondigde directeur Ton Broekhuis al aan dat hij niet langer in staat was het salaris van de medewerkers te betalen en dat sluiting in de lucht hing. Er volgde een gesprek tussen bestuur en directie van Noorderlicht en gemeente en provincie Groningen. De Groningse wethouder Jaap Dijkstra zegt verbaasd te zijn over de nu alsnog aangekondigde sluiting: "We hebben Noorderlicht destijds gevraagd op een rij te zetten wat het verwachtte nodig te hebben om 2008 door te komen. Dus dit overvalt me."
Broekhuis reageert op zijn beurt verbaasd op Dijkstra's verbazing. "Het plaatje was volstrekt bekend. Bovendien heb ik de wethouder woensdag een brief gestuurd waarin de sluiting werd aangekondigd. Er gaapt een gat tussen onze inkomsten en uitgaven. Zoiets los je niet op met alles nog eens op een rijtje te zetten. We hebben afgelopen jaren telkens met verlies afgesloten, dat wil ik niet meer. En mijn bestuur evenmin."
Bron: Dagblad van het Noorden.
In december kondigde directeur Ton Broekhuis al aan dat hij niet langer in staat was het salaris van de medewerkers te betalen en dat sluiting in de lucht hing. Er volgde een gesprek tussen bestuur en directie van Noorderlicht en gemeente en provincie Groningen. De Groningse wethouder Jaap Dijkstra zegt verbaasd te zijn over de nu alsnog aangekondigde sluiting: "We hebben Noorderlicht destijds gevraagd op een rij te zetten wat het verwachtte nodig te hebben om 2008 door te komen. Dus dit overvalt me."
Broekhuis reageert op zijn beurt verbaasd op Dijkstra's verbazing. "Het plaatje was volstrekt bekend. Bovendien heb ik de wethouder woensdag een brief gestuurd waarin de sluiting werd aangekondigd. Er gaapt een gat tussen onze inkomsten en uitgaven. Zoiets los je niet op met alles nog eens op een rijtje te zetten. We hebben afgelopen jaren telkens met verlies afgesloten, dat wil ik niet meer. En mijn bestuur evenmin."
Bron: Dagblad van het Noorden.
Volkskrant pronkt met genomineerden
De Volkskrant is zo trots op zijn genomineerde fotografen bij de Zilveren Camera, dat er een speciale webpagina is gemaakt met hun foto's.
Bekijk de Fotospecial: Zilveren Camera bij de Volkskrant.
Bekijk de Fotospecial: Zilveren Camera bij de Volkskrant.
Magnum Workshop Oslo
The Magnum Workshop Oslo is a five day event organized to provide maximum personal photographic growth through a combination of small, intensive, progressive shooting masterclasses with Magnum photographers, subject-specific seminars and lectures, and ample informal time allowing for cross-pollination and networking between students and instructors. All of our instructors are experienced teachers as well as masters of their craft, and are dedicated to sharing their knowledge and experiences. Students will select one of the following Magnum photographers as a workshop leader: David Alan Harvey, Paolo Pelegrin, Alex Majoli, Christopher Anderson, Jonas Bendiksen, Alessandra Sanguinetti, or Alex Webb (joined by Rebecca Norris Webb), and will also have access to all participating Workshop leaders through the week. The event is organized in collaboration with the Norwegian Press Photographer’s Association, Bilder Nordic Photography School, and the Oslo College of Photojournalism.
The Masterclasses: Students will arrive prepared to work. Over the course of the workshop, participants will produce individual projects under the same constraints as a professional assignment, but with daily review and editing sessions within their groups. Focusing on story formation, visual literacy, and personal vision, these intimate, intensive masterclasses form the center of the Oslo Workshop. Instructors will be readily available throughout the entire process to address issues and questions that arise along the way, as well as for individual portfolio reviews. Resulting projects will be exhibited in a group show with high visibility at the end of the week at Litteraturhuset, one of Northern Europe’s most prominent cultural locales. Our on-site HP printing staff will work together with students to produce large format exhibition prints using HP’s state of the art z-3100 printers. A multimedia project about the Oslo Workshop featuring student work will be produced by Magnum in Motion and will appear on Magnum Photo’s Website.
The Festival: Participants in the workshops also receive a festival pass for the weeklong photographic lecture series “Dok/08”, which is co-produced with the Norwegian Press Photographers Association each evening at Litteraturhuset’s auditorium in central Oslo. These evenings will bring roundtable discussions, presentations of the workshop leader’s personal work, and seminars addressing pressing issues facing photojournalism today. Speakers include our Workshop instructors, additional Magnum photographers and other luminaries from the international photographic community including leading international photo editors and innovators in multimedia. All Workshop and Festival events are held in close proximity and will spill over into intimate gatherings nightly.
Who is the Workshop aimed at? The Oslo Workshop is aimed at photographers who are dedicated to pushing their own personal photographic boundaries. This includes both professional and amateur photographers, but requires participants to arrive ready to work and to take their photography to a new level.
More information regarding requirements, accomodation and how to register for the workshop can be found on the workshop site.
The Masterclasses: Students will arrive prepared to work. Over the course of the workshop, participants will produce individual projects under the same constraints as a professional assignment, but with daily review and editing sessions within their groups. Focusing on story formation, visual literacy, and personal vision, these intimate, intensive masterclasses form the center of the Oslo Workshop. Instructors will be readily available throughout the entire process to address issues and questions that arise along the way, as well as for individual portfolio reviews. Resulting projects will be exhibited in a group show with high visibility at the end of the week at Litteraturhuset, one of Northern Europe’s most prominent cultural locales. Our on-site HP printing staff will work together with students to produce large format exhibition prints using HP’s state of the art z-3100 printers. A multimedia project about the Oslo Workshop featuring student work will be produced by Magnum in Motion and will appear on Magnum Photo’s Website.
The Festival: Participants in the workshops also receive a festival pass for the weeklong photographic lecture series “Dok/08”, which is co-produced with the Norwegian Press Photographers Association each evening at Litteraturhuset’s auditorium in central Oslo. These evenings will bring roundtable discussions, presentations of the workshop leader’s personal work, and seminars addressing pressing issues facing photojournalism today. Speakers include our Workshop instructors, additional Magnum photographers and other luminaries from the international photographic community including leading international photo editors and innovators in multimedia. All Workshop and Festival events are held in close proximity and will spill over into intimate gatherings nightly.
Who is the Workshop aimed at? The Oslo Workshop is aimed at photographers who are dedicated to pushing their own personal photographic boundaries. This includes both professional and amateur photographers, but requires participants to arrive ready to work and to take their photography to a new level.
More information regarding requirements, accomodation and how to register for the workshop can be found on the workshop site.
vrijdag, januari 11, 2008
Portret René Burri op 3SAT
René Burri, Fotograf - Film von Reiner Holzemer
Das wohl bekannteste Foto des 1933 geborenen Schweizer Fotografen René Burri ist ein Porträt Che Guevaras aus dem Jahr 1962: Ein junger Revolutionär, der die Cohiba-Zigarre stolz zwischen den Zähnen hält - als Bild vom Mythos Che Guevara ging dieses Foto um die Welt. René Burri wurde berühmt. Der Fotograf hat die große Zeit der Illustrierten und Magazine miterlebt und mitgeprägt. Seine Bilder wurden von allen großen Zeitschriften publiziert. Seine Vorbilder fand er aber weder im Journalismus noch in der Fotografie, sondern in der Kunst. Er begeisterte sich für Picasso, Le Corbusier und Giacometti, die sich auch bereitwillig von ihm porträtieren ließen.
Zondag 13 januari om 13.00 op 3SAT.
Das wohl bekannteste Foto des 1933 geborenen Schweizer Fotografen René Burri ist ein Porträt Che Guevaras aus dem Jahr 1962: Ein junger Revolutionär, der die Cohiba-Zigarre stolz zwischen den Zähnen hält - als Bild vom Mythos Che Guevara ging dieses Foto um die Welt. René Burri wurde berühmt. Der Fotograf hat die große Zeit der Illustrierten und Magazine miterlebt und mitgeprägt. Seine Bilder wurden von allen großen Zeitschriften publiziert. Seine Vorbilder fand er aber weder im Journalismus noch in der Fotografie, sondern in der Kunst. Er begeisterte sich für Picasso, Le Corbusier und Giacometti, die sich auch bereitwillig von ihm porträtieren ließen.
Zondag 13 januari om 13.00 op 3SAT.
Pictures of the Year International
Pictures of the Year International is pleased to invite you to enter the 65th annual photojournalism competition — the world's oldest and one of the most prestigious.
The POYi online registration and entry process is now open at www.poyi.org. A complete “Call for Entries” is posted on our website that provides details of the contest categories and guidelines. This year we have provided a summary of the categories in both Spanish and Chinese languages. Also the “File Naming and Uploading Guide” provides step-by-step specifics on how to enter.
The mission of Pictures of the Year International is to recognize excellence in documentary photography and photojournalism, within both still and motion formats. When you enter POYi, your work becomes a part of visual history. Now in its 65th year, POYi is important because it is a living and a valuable archive. More than 39,000 photographs have been selected as the best pictures from each year, 1943 to now.
You are invited to submit your entire entry through an efficient online process — from preparation, to registration, to uploading all your images, including entry fee payment. Once you are at our website at www.poyi.org, simply click the highlighted “Entry Site” link located at the top of our Home page.
The deadline for entries to be received online is Friday, January 18. If you have questions or need clarification, please email us at info@poyi.org.
The POYi online registration and entry process is now open at www.poyi.org. A complete “Call for Entries” is posted on our website that provides details of the contest categories and guidelines. This year we have provided a summary of the categories in both Spanish and Chinese languages. Also the “File Naming and Uploading Guide” provides step-by-step specifics on how to enter.
The mission of Pictures of the Year International is to recognize excellence in documentary photography and photojournalism, within both still and motion formats. When you enter POYi, your work becomes a part of visual history. Now in its 65th year, POYi is important because it is a living and a valuable archive. More than 39,000 photographs have been selected as the best pictures from each year, 1943 to now.
You are invited to submit your entire entry through an efficient online process — from preparation, to registration, to uploading all your images, including entry fee payment. Once you are at our website at www.poyi.org, simply click the highlighted “Entry Site” link located at the top of our Home page.
The deadline for entries to be received online is Friday, January 18. If you have questions or need clarification, please email us at info@poyi.org.
Annie Hoogendoorn wint eerste Lex van Rossen Award
Bijna een jaar na het overlijden van popfotograaf Lex van Rossen is voor de eerste maal de prijs die zijn naam draagt uitgereikt. Honderdtien jonge popfotografen uit heel Europa zonden hun werk in. De Nederlandse fotografe Annie Hoogendoorn ging er dit jaar met de prijs vandoor. Hoogendoorn ontvangt naast een geldbedrag van € 2.500,- ook aandacht in het NRC Handelsblad.
In een eerste reactie stelt de fotografe verguld maar ook erg verrast te zijn. "Het is fijn dat de jury benoemde dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld en dat ik me weinig aantrek van heersende stijlen en regels. Toch is het ook verrassend. Ik ben geen live-fotografe. Ja, ik vraag me ook wel eens af wat popfotografie is."
Van alle genomineerde fotografen zijn zes foto's te zien in de Popview expositie, in de Groningse Oosterpoort. Hierna zal Popview doorreizen naar de Melkweg fotogalerie waar de expositie van 6 februari tot 2 maart 2008 wordt getoond.
Bron: VPRO.
In een eerste reactie stelt de fotografe verguld maar ook erg verrast te zijn. "Het is fijn dat de jury benoemde dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld en dat ik me weinig aantrek van heersende stijlen en regels. Toch is het ook verrassend. Ik ben geen live-fotografe. Ja, ik vraag me ook wel eens af wat popfotografie is."
Van alle genomineerde fotografen zijn zes foto's te zien in de Popview expositie, in de Groningse Oosterpoort. Hierna zal Popview doorreizen naar de Melkweg fotogalerie waar de expositie van 6 februari tot 2 maart 2008 wordt getoond.
Bron: VPRO.
Paul de Leeuw: Ondergedoken met Sacha de Boer
En dan breekt er opeens weer oorlog uit. Bijvoorbeeld bij het verschijnen van de film van Geert Wilders over de islam. Inmiddels blijkt een leger van moslims zich ondergronds al sterk te hebben gemaakt tegen de verlichting en de blonde coupe van Geert. Doekle Terpstra heeft zijn best gedaan met de beweging 'Benoemen en bouwen en het pamflet vooral blank houwen', maar het mocht niet baten. Nederland wordt bezet: iedereen wordt in de burka geslagen en moet een baard laten groeien en wie niet meedoet moet onderduiken.
En daar zit je dan: ondergedoken met je vrijheid van meningsuiting. De sirenes gingen af toen ik net bezig was met vergaderen op het Mediapark, dus daar zitten we nu allemaal bijelkander in de omroepkelder: Sacha de Boer heeft gelukkig haar fototoestel bij zich en begint als een gek plaatjes te schieten en mag, als de oorlog is afgelopen, meteen in DWDDrrrrrr.
Paul de Leeuw in VARA TV Magazine
En daar zit je dan: ondergedoken met je vrijheid van meningsuiting. De sirenes gingen af toen ik net bezig was met vergaderen op het Mediapark, dus daar zitten we nu allemaal bijelkander in de omroepkelder: Sacha de Boer heeft gelukkig haar fototoestel bij zich en begint als een gek plaatjes te schieten en mag, als de oorlog is afgelopen, meteen in DWDDrrrrrr.
Paul de Leeuw in VARA TV Magazine
World Press Photo deadline verlegd
U heeft nog tijd tot het einde van vandaag:
Dear friend of World Press Photo,
We would like to inform you that the deadline for submissions has been extended 24 hours. The new deadline is Friday, 11 January 2008, 23.59 Central European Time.
Kind regards,
World Press Photo
Dear friend of World Press Photo,
We would like to inform you that the deadline for submissions has been extended 24 hours. The new deadline is Friday, 11 January 2008, 23.59 Central European Time.
Kind regards,
World Press Photo
donderdag, januari 10, 2008
Martijn Beekman voorname kandidaat voor Zilveren Camera
Met drie foto’s en een serie heeft fotojournalist Martijn Beekman bij de Zilveren Camera fotowedstrijd de meeste nominaties vergaard. Beekman lijkt derhalve veel kans te maken om met de Zilveren Camera voor de beste nieuwsfoto van 2007 naar huis te gaan. Twee van de drie genomineerde foto’s in de categorie landelijk nieuws (enkel beeld) zijn van zijn hand. Op 20 januari wordt de uiteindelijke winnaar in het Haags Fotomuseum bekendgemaakt.
De organisatie van de Zilveren Camera werkte dit jaar voor het eerst met een systeem van nominaties. De jury kwam zaterdag 5 januari bijeen voor de beoordeling. Elk van de acht categorieën had z’n eigen jury. Er werden in totaal bijna vierduizend foto's toegestuurd, de meeste daarvan waren portretfoto's. Op 20 januari wordt uit de genomineerden de winnaar gekozen. De genomineerde foto’s zijn sinds vanavond te bekijken op de website te zien.
Er lijkt, wat het publiceren van de nominaties betreft, wel enigszins sprake van een haastklus. Een aantal bijschriften is fout of onbegrijpelijk, sommige foto's zijn op hun kant geplaatst, en namen van meerdere fotografen verkeerd gespeld. Om de naam van een beroemde fotojournalist te schrijven als "Jerry Lampe" is meer dan knullig.
Wat de genomineerde sportfoto's betreft vervalt de jury in een oude gewoonte: veel foto's van juichende voetballers, weinig spelmomenten. Jammer, al die gemakzuchtige "sport is emotie" clichéfotografie. Is dat echt de mentaliteit van de Nederlandse sportfotograaf: "Maak me maar wakker als er gescoord is"? Of zijn er ook nog sportfotografen die een prachtige beweging in een fractie van een seconde weten te bevriezen? Bij de nominaties zijn ze in ieder geval niet te zien.
En dan dit: sinds wanneer geldt een personeelslid van de Audiovisuele Dienst Defensie als fotojournalist? Dat is niet eens een geval van "embedded" fotografie, maar van staatspropaganda.
De organisatie van de Zilveren Camera werkte dit jaar voor het eerst met een systeem van nominaties. De jury kwam zaterdag 5 januari bijeen voor de beoordeling. Elk van de acht categorieën had z’n eigen jury. Er werden in totaal bijna vierduizend foto's toegestuurd, de meeste daarvan waren portretfoto's. Op 20 januari wordt uit de genomineerden de winnaar gekozen. De genomineerde foto’s zijn sinds vanavond te bekijken op de website te zien.
Er lijkt, wat het publiceren van de nominaties betreft, wel enigszins sprake van een haastklus. Een aantal bijschriften is fout of onbegrijpelijk, sommige foto's zijn op hun kant geplaatst, en namen van meerdere fotografen verkeerd gespeld. Om de naam van een beroemde fotojournalist te schrijven als "Jerry Lampe" is meer dan knullig.
Wat de genomineerde sportfoto's betreft vervalt de jury in een oude gewoonte: veel foto's van juichende voetballers, weinig spelmomenten. Jammer, al die gemakzuchtige "sport is emotie" clichéfotografie. Is dat echt de mentaliteit van de Nederlandse sportfotograaf: "Maak me maar wakker als er gescoord is"? Of zijn er ook nog sportfotografen die een prachtige beweging in een fractie van een seconde weten te bevriezen? Bij de nominaties zijn ze in ieder geval niet te zien.
En dan dit: sinds wanneer geldt een personeelslid van de Audiovisuele Dienst Defensie als fotojournalist? Dat is niet eens een geval van "embedded" fotografie, maar van staatspropaganda.
60 jaar MAGNUM Photos in het Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum te Amsterdam presenteert vanaf 8 februari een overzicht van fotoagentschap MAGNUM Photos, dat in 2007 60 jaar bestond.
MAGNUM Photos levert tot op heden foto's die zich wereldwijd verankerd hebben in het collectieve geheugen, zoals de beelden van de intocht van het Russische leger in Praag, 1968 en de demonstraties op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing, 1989. In de tentoonstelling is per jaar de geschiedenis van MAGNUM zichtbaar aan de hand van foto's, boeken en teksten en kan het publiek werk zien van 83 fotografen, waaronder Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Carl de Keyzer, Martin Parr, Susan Meiselas en Leonard Freed.
MAGNUM werd in 1947 opgericht door Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger en David Seymour. Voor hen was fotografie hét middel om wereldgebeurtenissen te documenteren en het publiek aan te zetten tot nadenken. Met succes – de manier waarop de fotografen de achtergronden van het nieuws vastlegden is gezichtsbepalend gebleken. Het fotobureau kenmerkt zich door volledige onafhankelijkheid: keuze en lengte van reportages, beeldredactie en eigendomsrecht zijn in eigen hand en geven de fotograaf de status van auteur. Na de oprichting traden al snel andere fotografen toe, aangetrokken door de energie en de ethische principes van de oprichters. Op die manier ontstond een van de meest prestigieuze samenwerkingsverbanden ter wereld.
De fotografen van het bureau waren en zijn aanwezig op ieder front, op alle continenten. Zij hebben de belangrijke momenten van onze tijd vastgelegd, van gewapende conflicten en revoluties tot alledaagse momenten en bijzondere persoonlijkheden. Dankzij hun inzicht en visie schiepen zij iconen die verspreid werden door de internationale pers en die zich bepalend waren voor de perceptie van het nieuws.
De tentoonstelling MAGNUM – 60 jaar fotografie bestaat uit twee delen: een 45 meter lang fries waarop een lineair verslag van de activiteiten van MAGNUM gedurende zes decennia is weergegeven aan de hand van teksten, sleutelbeelden en originele boeken. Vervolgens stellen vier interactief aangestuurde projecties de bezoeker in staat alle fotografen die lid zijn (geweest) van MAGNUM door middel van zorgvuldig samengestelde beeldselecties te (her)ontdekken. De expositie werd oorspronkelijk samengesteld en geproduceerd door het Istanbul Modern Museum en Magnum Photos, voor het fresco, en door de Rencontres Internationales d’Arles en Magnum Photos, voor de projecties.
Bij de tentoonstelling is het jubileumboek Magnum Magnum verkrijgbaar (564 pp., uitg. Thoth, € 150).
Van 8 februari tot en met 12 mei in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Klik hier voor de complete lijst van fotografen in de tentoonstelling.
Een avond met Steve McCurry
In het kader van de tentoonstelling Verborgen Afghanistan organiseert De Nieuwe Kerk te Amsterdam (in samenwerking met Phaidon en Hollandse Hoogte) op 6 maart een avond met Magnum-fotograaf Steve McCurry. Hij geeft een interview over zijn werk in Afghanistan. De voertaal is Engels.
De toegangsprijs voor de tentoonstelling bedraagt € 10,- Het interview is gratis toegankelijk voor tentoonstellingsbezoekers en begint om 20.00 uur.
De toegangsprijs voor de tentoonstelling bedraagt € 10,- Het interview is gratis toegankelijk voor tentoonstellingsbezoekers en begint om 20.00 uur.
woensdag, januari 09, 2008
"Photoshop-vrij boek toont echte schoonheid vrouwen"
De Friezinnen Wieke de Haan en Elske Riemersma maakten het boek ’Echt Mooi’ om tegenwicht te bieden aan wat zij ’de obsessie voor het uiterlijk’ noemen.
"We willen laten zien dat echte schoonheid te maken heeft met innerlijke kracht. Overal wordt je met de uiterlijke vrouw geconfronteerd. Zelfs kattenvoer wordt door een sensuele dame op hoge hakken en een kort rokje aangeprezen. Wij wilden met dit boek eens aandacht schenken aan het innerlijk van vrouwen. "
Wieke de Haan heeft voor ’Echt mooi’ zeventien vrouwen van verschillende leeftijden geïnterviewd. Onder de geïnterviewden, allen Friezinnen, bevindt zich het wereldberoemde fotomodel Doutzen Kroes.
Elske Riemersma fotografeerde de vrouwen. Zonder visagie, zonder kunstgrepen, zonder Photoshop. "Dat was soms nog best lastig," vertelt De Haan. "Sommige vrouwen schrokken er wel van dat ze helemaal naturel op de foto moesten. Maar dit boek gaat juist over trots zijn op je eigenheid."
Bron: Trouw.
"We willen laten zien dat echte schoonheid te maken heeft met innerlijke kracht. Overal wordt je met de uiterlijke vrouw geconfronteerd. Zelfs kattenvoer wordt door een sensuele dame op hoge hakken en een kort rokje aangeprezen. Wij wilden met dit boek eens aandacht schenken aan het innerlijk van vrouwen. "
Wieke de Haan heeft voor ’Echt mooi’ zeventien vrouwen van verschillende leeftijden geïnterviewd. Onder de geïnterviewden, allen Friezinnen, bevindt zich het wereldberoemde fotomodel Doutzen Kroes.
Elske Riemersma fotografeerde de vrouwen. Zonder visagie, zonder kunstgrepen, zonder Photoshop. "Dat was soms nog best lastig," vertelt De Haan. "Sommige vrouwen schrokken er wel van dat ze helemaal naturel op de foto moesten. Maar dit boek gaat juist over trots zijn op je eigenheid."
Bron: Trouw.
Documentaire over James Nachtwey te zien in Almere

Theater de Roestbak in Almere vertoont op woensdag 16 januari om 20.30 uur de documentaire War Photographer over oorlogsfotograaf James Nachtwey. Twee jaar lang werd hij door regisseur Christian Frei gevolgd tijdens zijn werk in Kosovo, Palestina en Indonesië. Deze film gaat over zijn motivatie, zijn angsten en zijn dagelijkse routine.
Om deze film te maken, werd een minifilmcamera aan Nachtweys fotocamera bevestigd. Hierdoor zijn beelden te zien alsof je meekijkt en meedenkt met James Nachtwey wanneer hij opnamen maakt: van het moment van de klik tot de ademhaling van fotograaf Nachtwey.
Naast de opnamen van de werkzaamheden van James Nachtwey toont de documentaire een groot aantal van zijn foto's afgewisseld met persoonlijke interviews. War Photographer is bekroond met maar liefst zestien internationale awards.
Een kaartje kost € 5,00. Kaarten zijn vanaf een uur voor aanvang van de film aan de deur te koop. Reserveren kan via 036-5215648. Meer informatie op www.deroestbak.nl
Visa 2008

Kinderjury kiest uit 80 nieuwsfoto's
De doop van Prinses Ariane, de scholieren-demonstratie in december, Dutchbatters in Srebrenica en dieren, heel veel dieren. Op zaterdag 12 januari komt de 23ste Krantenfoto Kinderjury bijeen om daaruit de Beste Krantenfoto 2007 te kiezen. Bij dit evenement zijn alle Nederlandse dagbladen vertegenwoordigd. Stichting Krant in de Klas organiseert deze 23ste editie wederom in samenwerking met het ANP.
Anders dan bij fotowedstrijden waarbij fotografen eigen werk insturen, zijn het bij deze verkiezing de beeldredacties van de landelijke en regionale dagbladen die de selectie hebben ingestuurd. Stichting Krant in de Klas heeft de uiteindelijke selectie van 80 nieuwsfoto's verzameld. De Kinderjury bestaat uit 26 leerlingen in de leeftijd van 10 tot 12 van basisscholen uit het hele land.
Lees ook het artikel in BN/DeStem.
Anders dan bij fotowedstrijden waarbij fotografen eigen werk insturen, zijn het bij deze verkiezing de beeldredacties van de landelijke en regionale dagbladen die de selectie hebben ingestuurd. Stichting Krant in de Klas heeft de uiteindelijke selectie van 80 nieuwsfoto's verzameld. De Kinderjury bestaat uit 26 leerlingen in de leeftijd van 10 tot 12 van basisscholen uit het hele land.
Lees ook het artikel in BN/DeStem.
Kroonprins beloont pers met amateurfoto's
Omdat de Argentijnse pers zich zo netjes heeft gedragen tijdens het bezoek van de koninklijke familie aan Argentinië, heeft prins Willem-Alexander vijf privé-foto's van het bezoek vrijgegeven.
Na de fotosessie op 22 december in de tuin van de Nederlandse residentie in Buenos Aires hebben de Argentijnse media de prins en zijn familie met rust gelaten.
"Op het korte ziekenhuisbezoek in Bariloche na is in de nabijheid van de prins van Oranje en zijn familieleden geen enkele professionele fotograaf gesignaleerd", aldus de Rijksvoorlichtingsdienst.
De foto's zijn gemaakt door prins Willem-Alexander op 5 januari in de omgeving van Villa La Angostura. Het moet gezegd: het zijn kiekjes van baggerkwaliteit. Welk zichzelf respecterend medium publiceert zulke ondermaatse rommel?

Na de fotosessie op 22 december in de tuin van de Nederlandse residentie in Buenos Aires hebben de Argentijnse media de prins en zijn familie met rust gelaten.
"Op het korte ziekenhuisbezoek in Bariloche na is in de nabijheid van de prins van Oranje en zijn familieleden geen enkele professionele fotograaf gesignaleerd", aldus de Rijksvoorlichtingsdienst.
De foto's zijn gemaakt door prins Willem-Alexander op 5 januari in de omgeving van Villa La Angostura. Het moet gezegd: het zijn kiekjes van baggerkwaliteit. Welk zichzelf respecterend medium publiceert zulke ondermaatse rommel?

dinsdag, januari 08, 2008
Martin Parr ondergewaardeerd in eigen land
Magnum-fotograaf Martin Parr beklaagt zich in het Engelse dagblad The Independent over de onderwaardering in Groot-Brittannië van de fotografie als kunstvorm. Dat is ook de reden waarom hij zitting neemt als jurylid in het tv-programma Picture This, waarin zes fotografen in de dop met elkaar concurreren.
Parr werkt meer voor opdrachtgevers op het Europese vasteland dan in zijn eigen land, omdat bladen in Groot-Brittannië naar zijn mening niets geven om fotografie: "One of the things I regret is that magazines now are so lifestyle-orientated that the opportunity to do bigger projects is gone. This is a serious misjudgement on the part of magazine editors. I'm appalled by the fact that Britain is the only developed Western country that doesn't have photography reviewers in its newspapers. We don't like photography as much. We don't have photography festivals – or if we do, they're rather small. We're a nation full of people who are interested in books and words and music and a little bit of art, but we have never really quite liked photography. There are 65 to 70 photography galleries in New York alone. In the UK, there are no more than five and they're all in London."
Parr put hoop uit de populariteit van de fotografie onder de doorsnee-burgers van Engeland, die hun foto's bijvoorbeeld op websites als Flickr plaatsen. Over zijn eigen carrière en de bedrieglijke eenvoud van het medium fotografie merkt hij op: "I feel more confident about what I'm doing. Photography is the simplest thing in the world, but it is incredibly complicated to make it really work. The really good people are the ones that survive."
Parr werkt meer voor opdrachtgevers op het Europese vasteland dan in zijn eigen land, omdat bladen in Groot-Brittannië naar zijn mening niets geven om fotografie: "One of the things I regret is that magazines now are so lifestyle-orientated that the opportunity to do bigger projects is gone. This is a serious misjudgement on the part of magazine editors. I'm appalled by the fact that Britain is the only developed Western country that doesn't have photography reviewers in its newspapers. We don't like photography as much. We don't have photography festivals – or if we do, they're rather small. We're a nation full of people who are interested in books and words and music and a little bit of art, but we have never really quite liked photography. There are 65 to 70 photography galleries in New York alone. In the UK, there are no more than five and they're all in London."
Parr put hoop uit de populariteit van de fotografie onder de doorsnee-burgers van Engeland, die hun foto's bijvoorbeeld op websites als Flickr plaatsen. Over zijn eigen carrière en de bedrieglijke eenvoud van het medium fotografie merkt hij op: "I feel more confident about what I'm doing. Photography is the simplest thing in the world, but it is incredibly complicated to make it really work. The really good people are the ones that survive."
maandag, januari 07, 2008
Marcus Bleasdale, van kantoor tot Congo
Vandaag in The Globe and Mail een artikel over fotojournalist en nieuwbakken VII-lid Marcus Bleasdale, over hoe hij plotsklaps in de fotojournalistiek terecht kwam en hoe zijn huidige leven eruitziet.
Compared to his old desk job, the hours are longer as a photojournalist of humanitarian issues, the pay is worse, and a warlord can be crankier than a disappointed investor. But Mr. Bleasdale would never trade his career again.
"There's an immense amount of freedom in a place like DRC. Some of the best times I've had are getting up in the morning, putting cameras on your back and jumping on a motorbike and going off in the bush for three or four days, and thinking, 'This is my tube ride to my office.' "
Lees Horror, in hard focus.
Compared to his old desk job, the hours are longer as a photojournalist of humanitarian issues, the pay is worse, and a warlord can be crankier than a disappointed investor. But Mr. Bleasdale would never trade his career again.
"There's an immense amount of freedom in a place like DRC. Some of the best times I've had are getting up in the morning, putting cameras on your back and jumping on a motorbike and going off in the bush for three or four days, and thinking, 'This is my tube ride to my office.' "
Lees Horror, in hard focus.
Nieuw tijdschrift over fotojournalistiek

De Parijse Polka Galerie heeft het initiatief genomen voor een tijdschrift over fotojournalistiek onder de naam Polka Magazine. Het fraaie Franstalige blad verschijnt zowel in gedrukte vorm (prijs 8 euro) als online. De eerste editie, met foto's van onder anderen Marc Riboud, Salgado en Reza, is hier te downloaden als PDF.
Lees ook een interview met de initiatiefnemer Alain Genestar.
Polka Galerie
44 rue Lepic
75018 Paris (18ème)
zondag, januari 06, 2008
Jury zet tanden in Zilveren Camera 2007
Zaterdag is de jury van de Zilveren Camera 2007 aan zijn taak begonnen.
Zoals jurylid Bart Brouwers (Spits) het uitdrukt: Met ruim 20 collega's de hele dag zitten turen naar foto's die in kwaliteit varieren van briljant tot absolute bagger.
Lees meer over de nieuwe methode van jurering en hoe die in de praktijk uitvalt op het weblog van Bart Brouwers.
Zoals jurylid Bart Brouwers (Spits) het uitdrukt: Met ruim 20 collega's de hele dag zitten turen naar foto's die in kwaliteit varieren van briljant tot absolute bagger.
Lees meer over de nieuwe methode van jurering en hoe die in de praktijk uitvalt op het weblog van Bart Brouwers.